توجه : بیننده محترم این یک سایت تبلیغاتی عمومی و مربوط به فروشندگان مختلف است و در هر کالا یا صفحه ای از سایت اگر کوچکترین مشکل یا تخلفی مشاهده نمودید لطفاً مراتب را از طریق لینک « گزارش تخلف » اطلاع دهید تا در اسرع وقت پیگیری و با فرد متخلف برخورد شود و کالا و توضیحات وی نیز حذف شود و در صورت نیاز مشخصات فرد متخلف به مراجع قانونی ذیصلاح اعلام شود.
از همکاری شما در جهت سالم سازی فضای کسب و کار اینترنتی صمیمانه متشکریم


  • ثبت نام فروشنده
  • ورود همكار تبليغاتي
  • ثبت نام همكار تبليغاتي
  • رهگيري سفارش

از برهان تا عرفان

كد كالا: 346
قیمت: 1,500 تومان

پدیدآورنده: اصغر طاهر زاده

امتياز اين محصول
0 امتياز
موجود نيست

درباره کتاب
عنوان: از برهان تا عرفان
پدیدآورنده: اصغر طاهر زاده
شابک: 0-98-9638-964-978
ناشر: انتشارات لب المیزان
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
نوبت چاپ: چهارم / 1385
شمارگان: 3000 نسخه
در پایان قرن ششم، هر یک از «عرفان» و «فلسفه» و «کلام» در فرهنگ اسلامی، راهی را پیموده بودند که امکان ادغام آن سه را در آن زمان فراهم کرده بود. فلسفة مشائیِ ابن‌سینا جای خود را به فلسفة اشراقی سهروردی داده بود. کلام ظاهریِ اشاعرة اولیه، جای خویش را به روح اشراقی کلام غزالی و فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی سپرده بود، و سرانجام مقدمات لازم جهت پیدایی یک نظام منسجم نظری برای عرفان در جهان اسلام فراهم شد که شیخِ اکبر محی‌الدین‌بن‌عربی‌اندلسی (متولد569) آن را محقق کرد و ظهور تفکر ابن‌عربی در عرفان، عامل طلوع مکتب حکمت متعالیة ملاصدرا«رحمة‌الله‌علیه» در فلسفه شد. ملاصدرا«رحمة‌الله‌علیه» حدود سال‌های 979 در شیراز متولد و در سال 1050 در بصره در برگشت از هفتمین سفر زیارت بیت‌الله‌الحرام به رحمت ایزدی پیوست.
ملاصدرا«رحمة‌الله‌علیه» مسلّم یکی از بزرگترین فلاسفة اسلام است. چهارصد سال است که افکار او درخشندگی خاصی به محافل علمی جهان اسلام بخشیده و می‌رود که روز به روز نقش‌آفرین‌تر از گذشته، جهان تفکر بشری را متوجه خود گرداند، به طوری که متفکران جهان، تمدن آینده را تمدنی می‌دانند که در مکتب تشیع و با پشتوانة فلسفی ملاصدرا«رحمة‌الله‌علیه» ظهور خواهد کرد
.خصوصیات حکمت متعالیه: فلسفة حکمت متعالیه توانسته است پیام‌های وَحی را در کنار عرفان اسلامی به زبان استدلال ارائه دهد و عظمت ملاصدرا در همین کار است و لذا است که می‌توان گفت: فلسفه از طریق حکمت متعالیه بسیار به دین نزدیک شده است و این‌جاست که ملاحظه می‌کنید فقیه دین‌شناسی چون امام‌خمینی«رحمة‌الله‌علیه» در مورد ملاصدرا«رحمة‌الله‌علیه» می‌گوید: «ملاصدرا! وَ ما اَدْرئکَ مَاالْمُلاصدرا، اومشکلاتی را که بوعلی به حل آن در بحث معاد موفق نشده بود، حل کرده است».[1] و یا از قول علامه‌طباطبایی«رحمة‌الله‌علیه» نقل شده که گفته‌اند: «همة ما بر سر سفره‌ای هستیم که مرحوم آخوند پهن کرده‌اند» - منظور از «آخوند» در فلسفه، ملاصدرا«رحمة‌الله‌علیه» است- خود ملاصدرا نیز معتقد است «عقل و شرع» در همة قضایای فلسفی به هم می‌رسند و در اسفار اربعه می‌گوید: «از شریعت حقة الهی به دور است که احکام آن مصدر معارف یقینیِ ضروری نباشد»[2] و یا در رسالة سه اصل می‌گوید: «وای به حال فلسفه‌ای که قوانین آن مطابق کتاب و سنت نباشد»[3]به طوری که شهیدمطهری«رحمة‌الله‌علیه» معتقد است «با ملاصدرا«ره» نُه قرن حکمت اسلامی به مرحله‌ای از کمال رسید که حقایق فلسفه استدلالی و ذوقی و وَحی آسمانی در یک نظرِ وسیع و کلی در بارة جهان با هم امتزاج یافت... کوشش ملاصدرا«رحمة‌الله‌علیه» بیش از هر چیز در امتزاج و ایجاد هماهنگی بین دین و خصوصاً تعالیم شیعه و فلسفه بود، او سرانجام موفق شد نهضتی را که از «کِندی» برای پیدایش این هماهنگی آغاز شده بود به ثمر رساند و نشان دهد که چگونه روش استدلال و ذوقی و اشراقی، و آن‌چه از راه وحی به دست انسان رسیده است، بالاخره به یک حقیقت منجر می‌شود».[4] و علت موفقیت این روحانی بزرگ را در این امر باید علاوه بر دقت عقلی فوق‌العادة او ، در مجاهدات شرعیه و پیروی دقیق او از شریعت محمدی(ص) و ائمه معصومین(ع) دانست.

برچسب محصول